هوش مصنوعی در سئو: راهنمای کامل استفاده از AI در SEO

در عصر دیجیتال امروز، هوش مصنوعی (AI) به عنوان یک ابزار کمکی و کاربردی برای بهینه‌سازی حضور آنلاین افراد و کسب‌وکارها در نظر گرفته می‌شود. با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، می توانید دید ارزشمندی به دست آورید، فرآیندها را خودکار کنید و تصمیمات مبتنی بر داده را اتخاذ کنید که به طور قابل توجهی بر موفقیت سئوی سایت شما تأثیر می‌گذارد. هوش مصنوعی می تواند اهداف مختلفی را در سئو انجام دهد، از برنامه ریزی محتوا و تحقیق در مورد کلمات کلیدی گرفته تا جستجوی صوتی و بهینه‌سازی صفحه. در این مقاله از شرکت هوش مصنوعی آویر تصمیم داریم تا به بررسی دقیق نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای توسعه استراتژی سئو و استفاده از فرصت‌ها برای بهبود نتایج بپردازیم. همچنین، بررسی خواهیم کرد که چرا هوش مصنوعی برای سئو مهم است. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

هوش مصنوعی چیست؟

قبل از این که به بررسی هوش مصنوعی در سئو بپردازیم، بیایید بررسی کوتاهی از این موضوع داشته باشیم که هوش مصنوعی چیست. این تعریف به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهتر ارزیابی کنید که چگونه ابزارهای هوش مصنوعی در سئو می‌توانند به شما کمک کنند.

هوش مصنوعی اصطلاحی است که چندین فناوری مختلف مانند یادگیری ماشین، بینایی کامپیوتر، پردازش زبان طبیعی، یادگیری عمیق و دیگر مقولات را در بر می‌گیرد.

با این حال، تمام این فناوری‌ها در ذات خود به ماشین‌ها کمک می‌کنند تا وظایف شناختی خاصی را به خوبی یا بهتر از انسان‌ها انجام دهند.

به عنوان مثال، سیستم‌های بینایی کامپیوتری مبتنی بر هوش مصنوعی در خودروهای خودران می‌توانند مانند افراد، موانع را شناسایی کنند و به ماشین اجازه می‌دهند تا فرمان را در دست بگیرد.

دستیار صوتی مورد علاقه شما، مانند الکسا یا سیری، کلمات شما را دقیقاً مانند یک انسان می‌فهمد، سپس با استفاده از هوش مصنوعی پاسخ می‌دهد.

آمازون و نتفلیکس از موتورهای توصیه هوش مصنوعی برای ارائه محصولات و فیلم‌هایی که ممکن است دوست داشته باشید، استفاده می‌کنند و در مورد ترجیحات شما درست مانند یک محصول دیگر یا علاقه‌مند به فیلم، مفروضاتی را ایجاد می‌کنند.

هوش مصنوعی فقط اتوماسیون نیست، اگرچه ممکن است شامل عناصری از اتوماسیون هوشمند باشد.

هوش مصنوعی همه چیز را فراتر می‌برد.

هوش مصنوعی چیست

هوش مصنوعی از تکنیک‌های پیشرفته علوم کامپیوتر و قدرت محاسباتی برتر برای استخراج آمار و اطلاعات از مجموعه‌های بزرگ داده استفاده می‌کند.

با گذشت زمان، هوش مصنوعی حتی می‌تواند یاد بگیرد که چگونه عملکرد خود را بر اساس نتایج گذشته بهبود بخشد. برخلاف نرم افزارهای سنتی، هوش مصنوعی در طول زمان می‌تواند هوشمندتر شود.

در برخی موارد، پیشرفته‌ترین فناوری هوش مصنوعی می‌تواند الگوهایی را پیدا کند که انسان هرگز نمی‌بیند و اقداماتی را توصیه می‌کند که منجر به موفقیت می‌شود. همه این‌ها با سرعت و مقیاسی اتفاق می‌افتد که در انجام کارهای خاص بسیار بهتر از ذهن انسان است. این امر باعث افزایش بالقوه و نامحدود عملکرد و مزیت رقابتی می‌شود.

هوش مصنوعی انواع مختلفی دارد اما برای شروع کار با هوش مصنوعی، لازم نیست همه چیز را همان ابتدا بدانید. تنها مواردی که در مورد هوش مصنوعی باید در نظر داشته باشید این است که:

  1. هوش مصنوعی الگوها را در داده ها پیدا می‌کند.
  2. از آن الگوها برای پیش‌بینی استفاده می‌کند.
  3. سپس از موفقیت یا شکست پیش‌بینی‌های خود می‌آموزد که چگونه پیش‌بینی‌های دقیق‌تری را بارها و بارها انجام دهد.

اما حالا بیایید ببینیم که چرا باید از هوش مصنوعی برای سئو استفاده کنیم.

چگونه هوش مصنوعی به سئو کمک می‌کند؟

موتورهای جستجو به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تکیه می‌کنند تا هر روز در جستجوهایی که روی دسکتاپ، تلفن همراه و جستجوی صوتی انجام می‌شود، پاسخ‌هایی را به سوالات زبان طبیعی ارائه دهند.

در واقع، مدل‌های هوش مصنوعی شرکت‌هایی مانند گوگل اساساً تعیین می‌کنند که محتوای شما چگونه رتبه‌بندی می‌شود و چه کسی آن را می‌بیند. هر زمان که در مورد تغییرات در «الگوریتم‌هایی» صحبت می‌کنیم که فرآیند جستجو را کنترل می‌کنند، در واقع در مورد تغییرات در هوش مصنوعی موتور جستجو صحبت می‌کنیم.

سال‌هاست که انسان‌ها با قوانینی بازی می‌کنند که ماشین‌ها آن قوانین را تعیین می‌کنند. ما سعی می‌کنیم در مورد سیگنال‌هایی اطلاعات به دست آوریم که موتورهای جستجو به آن ارزش می‌دهند (محتوای جامع، خوشه‌های موضوعی، عبارات کلیدی و غیره). سپس، سعی می‌کنیم آن استانداردها را رعایت کنیم تا محتوا و وب‌سایت‌های ما رتبه مطلوبی داشته باشند.

شکی وجود ندارد که بسیاری از متخصصان سئو با استعداد این بازی را در سطح تخصصی انجام می‌دهند و ارزش بسیار زیادی برای شرکت‌های خود ایجاد می‌کنند. اما راه‌ها و استراتژی‌های زیادی وجود دارد که ماشین‌ها می‌توانند این بازی را بهتر از مردم انجام دهند.

در واقع، هوش مصنوعی اکنون برای کمک به شرکت‌ها در انجام سئوی بهتر و سریع‌تر استفاده می‌شود، زیرا می‌تواند الگوها را در داده‌ها سریع‌تر از انسان، در مقیاس و در زمان واقعی تجزیه و تحلیل کند.

امروزه، متخصصان سئو از ابزارهای سئوی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا کارهای بیشتری را در مدت زمان کمتری انجام دهند و مزیت‌های رقابتی به دست آورند که انسان به تنهایی نمی‌تواند آن را به راحتی انجام دهد. این کارها شامل استفاده از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی محتوای موجود، پیشنهاد موضوعات جدید برای هدف‌گیری و حتی خودکارسازی وظایف موجود سئو می‌شود.

به لطف این قدرت برای افزایش و بهبود موارد استفاده از بازاریابی هوش مصنوعی مانند SEO، تحلیلگران مک کینزی (McKinsey) که در هاروارد بیزینس ریویو می‌نویسند، تخمین می‌زنند که هوش مصنوعی می تواند 1.4 تا 2.6 تریلیون دلار ارزش به تنهایی در بازاریابی و فروش ایجاد کند.

با استفاده صحیح، هوش مصنوعی می‌تواند به شما قدرت‌های فوق‌العاده سئو بدهد.

در ادامه خواهیم دید که چطور هوش مصنوعی به سئو کمک می‌کند.

کاربرد هوش مصنوعی در سئو

 از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.      تحقیق کلمات کلیدی

اولین سوالی که در ذهن متخصص سئو می‌آید این است که وبسایت شما دوست دارد با چه کلمات کلیدی دیده شود؟

در گذشته، این سوال با انجام ساعت‌ها، روزها یا هفته‌ها تحقیق کلمات کلیدی با استفاده از ابزارهای سنتی سئو پاسخ داده می‌شد. اما در بهترین حالت، متخصص سئو داده‌های سطحی را از این ابزارها دریافت می‌کند و می‌تواند حجم استفاده از کلمات کلیدی و سختی کلمات را به دست آورد.

نکته مهم اینجاست که اگرچه این اطلاعات برای متخصص سئو بسیار مفید است، اما این داده‌ها محدود است. حتی اگر معیارهای کلی را بدانید، نمی‌دانید وقتی به دنبال کلمات کلیدی می‌روید، سایت شما چگونه عملکرد و رقابت خواهد داشت.

هوش مصنوعی با استفاده از حجم وسیعی از داده‌ها و تولید تعداد زیادی از کلمات کلیدی بالقوه، انقلابی در تحقیقات کلمات کلیدی ایجاد کرده است. ابزارهای هوش مصنوعی موجود در بازار امروزه توانایی انجام تحقیقات کلمات کلیدی به صورت حرفه‌ای را دارند.

این ابزارها فقط تحقیقات استاندارد کلمات کلیدی را ارائه نمی‌دهند، بلکه توانایی ارائه تحقیقات شخصی‌سازی‌شده برای کلمات کلیدی را دارند که به طور خاص برای اعتبار وب سایت شما طراحی شده است. این ابزارها با تجزیه و تحلیل کل سایت شما، تعیین می‌کنند که رتبه گرفتن سایت شما برای یک موضوع خاص چقدر سخت است.

این نوع توانایی ارائه پاسخ برای “مسئله خاص هر وبسایت” جهان جدیدی از احتمالات را باز می کند…

کاربرد هوش مصنوعی در سئو

به کمک هوش مصنوعی در سئو به راحتی می‌توانید متوجه شوید که بعضی کلمات کلیدی، حتی با درجه سختی آسان، در رتبه بندی سایت شما چندان کاربردی نیستند (شاید به این دلیل که موتورهای جستجو شما را به عنوان مرجع در این موضوع نمی‌بینند). این امر باعث صرفه‌جویی بسیار در زمان و هزینه‌های شما در تولید محتوایی می‌شود که نتیجه‌ای ندارد.

همچنین ممکن است متوجه شوید که برخی از کلمات کلیدی سخت باعث می‌شوند که به راحتی در گوگل رتبه بگیرید، زیرا اعتبار سایت شما برای این کلمه کلیدی مناسب است. هوش مصنوعی به شما یک مزیت رقابتی در زمان ایجاد محتوا در مورد موضوع می‌دهد و به برند شما کمک می‌کند تا رتبه گوگل بهتری داشته باشد. با استفاده از هوش مصنوعی، به رتبه 1 گوگل نزدیک‌تر می‌شوید.

به بیان دیگر برخلاف فهرست‌های کلیدواژه عمومی، ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی دامنه شما را تجزیه و تحلیل می‌کنند و کلمات کلیدی مرتبطی را ارائه می‌دهند که با جایگاه شما همخوانی دارند و به شما امکان می‌دهند تا به طور موثر قدرت موضوعی را ایجاد کنید.

به خاطر داشته باشید که اگرچه ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی رایگان مانند ChatGPT می توانند پیشنهادهای کلیدواژه‌های زیادی را ارائه دهند، اما معیارهای حیاتی را برای موفقیت محتوا در نظر نمی‌گیرند، مانند دشواری کلمه کلیدی، حجم جستجو و اعتبار دامنه.

برای غلبه بر این محدودیت، توصیه می‌شود از یک ابزار اختصاصی تحقیق کلمات کلیدی مانند Surfer Keyword Research استفاده کنید.

با ترکیب کلمات کلیدی اولیه ChatGPT با ابزارهای تخصصی تحقیق کلمات کلیدی، می‌توانید بینش عمیقی به دست آورید و ارتباط آنها را ارزیابی کنید.

چت جی پی تی و سئو

2.      توسعه استراتژی سئو

هوش مصنوعی فقط کلمات کلیدی را برای شما پیدا نمی‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا استراتژی کلی سئو را هم ایجاد کنید.

امروزه، ابزارهای هوش مصنوعی این امکان را فراهم کرده‌اند که  هر زمان محتوا تولید می‌کنید، موضوعاتی را توصیه می‌کنند که باید آن‌ها را برای رقابت پوشش دهید. این امر به شما کمک می کند تا از رقبا پیشی بگیرید و از شکاف موضوعی در محتوای خود جلوگیری کنید. هوش مصنوعی همچنین موضوعات و جستجوهای مرتبط را برای شما تجزیه می‌کند تا در محتوای جدید آن‌ها را پوشش دهید.

به عنوان مثال، من در حال حاضر از یک ابزار SEO استفاده می کنم تا به من در نوشتن این مقاله کمک کند …

این ابزار به من می گوید که برای پوشش مناسب موضوع و رتبه بالاتر در جستجو باید به چه موضوعاتی بپردازم. برخی از این موضوعات واضح هستند، مانند “ابزارهای هوش مصنوعی برای سئو”. اما موارد دیگر، از جمله نام ابزارهای خاص، موضوعاتی هستند که من حتی فکر نمی کردم درباره آنها بنویسم.

سپس می‌توانم این بینش‌ها را در نظر بگیرم و محتوای آینده را برنامه‌ریزی کنم، که در نهایت با این مقاله مرتبط می‌شود تا یک «خوشه موضوعی» مؤثر ایجاد شود که دارای اعتبار و تسلط بالایی در جستجو باشد.

3.      بهینه‌سازی محتوا

علاوه بر این که می‌توانید از هوش مصنوعی برای استراتژی سئو استفاده کنید، می‌توانید از آن برای بهینه‌سازی مقالات هم استفاده کنید.

با استفاده از همان بینش های پوشش موضوعی که در بالا ذکر کردم، ابزارهای هوش مصنوعی در واقع اثربخشی تک تک محتوای شما را تجزیه می کنند. هوش مصنوعی می تواند به شما بگوید که چه موضوعاتی را پوشش دهید، چگونه از رقبا پیشی بگیرید، و چه طول و کیفیتی از مقاله بگیرید.

با استفاده از «خلاصه محتوا»، هوش مصنوعی می‌تواند لیست کاملی از توصیه‌ها را برای بهینه‌سازی محتوا ایجاد کند. حتی می‌تواند به شما بگوید که به چه سوالاتی پاسخ دهید و کجا پیوندهای مناسب در مقالات خود ایجاد کنید.

4.      تولید محتوای سئو شده

در بعضی موارد، هوش مصنوعی حتی می تواند محتوایی ایجاد کند که به بهبود رتبه‌بندی سایت شما کند.

تولید زبان طبیعی (NLG)، یک فناوری هوش مصنوعی پیشرفته است که به کمک آن ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند صدها کلمه محتوایی تولید کنند که انگار یک انسان آن‌ها را نوشته است.

این محتوا معمولاً یونیک و دقیق (اگرچه همیشه باید بررسی شود) و جذاب است. برای این استفاده از این ابزارها، هنوز به نویسندگان انسانی نیاز است تا قطعات را به محتوای واقعاً جذاب تبدیل کنند. هوش مصنوعی نمی‌تواند همه کارها را به تنهایی انجام دهد، اما می‌تواند نوشتن شما را شروع کند و حتی کلمات کلیدی و موضوعات خاصی را در آن بگنجاند که می‌خواهید آن را در وبسایت خود هدف قرار دهید.

تولید محتوای سئو شده

5.      ارزیابی و سئوی خودکار

پلتفرم‌های سئوی مبتنی بر هوش مصنوعی حتی می‌توانند به شما کمک کنند تا کار سئوی خود را با سرعتی که بازار می‌خواهد افزایش دهید.

بازاریاب‌ها و دیجیتال مارکترها زمان زیادی را صرف تلاش‌ برای سئوی دستی و بهینه‌سازی محتوا و سایت‌ می‌کنند. بسیاری از کارهای سئو را می‌توان خودکارسازی کرد تا زمان متخصصان سئو آزاد شود و روی کارهای با ارزش بالاتر کار کنند.

امروزه ابزارهای هوش مصنوعی وجود دارند که به طور خودکار محتوا را بهینه می‌کنند، صفحات یتیم سایت را شناسایی می‌کنند، صفحات را برای موبایل کاربر بهینه می‌کنند (ریسپانسیو کردن صفخان) و مشکلات محتوای تکراری را برطرف می‌کنند.

6.      هوش مصنوعی و برنامه ریزی محتوا

ابزارهای سئو مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند در زمان و تلاش شما در برنامه‌ریزی محتوا و تهیه جدول محتوایی صرفه‌جویی کنند.

برنامه‌ریزی محتوا مستلزم جمع‌آوری، تجزیه و تحلیل و سازماندهی حجم وسیعی از داده‌ها است. وقتی این کار به صورت دستی انجام شود، می‌تواند یک فرآیند پر زحمت باشد.

ناگفته نماند که ما انسان‌ها محدودیت‌های زیادی داریم؛ ما در پردازش اطلاعات محدود هستیم، به میانبرهای ذهنی تکیه می‌کنیم و با محدودیت‌های زمانی روبرو هستیم.

هوش مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند تا بر همه این محدودیت‌ها غلبه کنیم.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند طیف گسترده‌ای از منابع داده، از جمله داده‌های موتور جستجو، مکالمات رسانه‌های اجتماعی، انجمن‌های آنلاین، مقالات خبری و موارد دیگر را تجزیه و تحلیل کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند این داده‌ها را پردازش کند و گرایش‌های نوظهور، موضوعات پرطرفدار و موضوعاتی که اغلب در دامنه شما مورد بحث قرار گرفته‌اند را شناسایی کند.

علاوه بر این، قابلیت پردازش زبان طبیعی هوش مصنوعی می‌تواند زبان مورد استفاده در جستارهای جستجو را تجزیه و تحلیل کند و هدف جستجو را شناسایی کند.

نکات کلیدی در مورد هوش مصنوعی در سئو

  • با استفاده از ابزارها و پلتفرم‌های هوش مصنوعی، می‌توانید تلاش های سئوی خود را ساده‌سازی کنید، هدف‌گذاری کلمات کلیدی را بهبود بخشید و محتوای بسیار مرتبط با مخاطبان هدف خود را ارائه دهید.
  • قدرت هوش مصنوعی در توانایی آن در تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ها، شناسایی روندها و ایجاد توصیه‌های عملی نهفته است.
  • نقش هوش مصنوعی در سئو فراتر از تحقیقات کلمات کلیدی است و شامل بهینه‌سازی ابرداده‌ها، تجزیه و تحلیل رقبا و بهبود تجربه کاربر می شود.
  • در حالی که هوش مصنوعی قابلیت های باورنکردنی را برای سئو به ارمغان می‌آورد، باید از آن در هماهنگی با تخصص انسانی استفاده شود.

چند نرم افزار هوش مصنوعی برای سئو

اکنون که با مزایای هوش مصنوعی در سئو آشنا شدیم، بیایید نگاهی به چند نرم افزار داشته باشیم که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند و برای سئوی سایت طراحی شده‌اند.

چند نرم افزار هوش مصنوعی برای سئو

MarketMuse

MarketMuse یک دستیار مبتنی بر هوش مصنوعی برای ایجاد استراتژی های محتوا است. این ابزار دقیقاً به شما نشان می‌دهد که چه عباراتی را برای رقابت در دسته‌بندی‌های موضوعی خاص باید هدف قرار دهید. همچنین موضوعات خاص را هم نشان می‌دهد

BrightEdge

BrightEdge یک رهبر جهانی در حوزه SEO و بازاریابی عملکرد محتوا است که کشف هدف جستجو، ایجاد محتوای بهینه و اندازه‌گیری عملکرد را در یک راه حل یکپارچه ترکیب می‌کند.

این راه حل از هوش مصنوعی برای کشف آن چیزی استفاده می‌کند که مردم در جستجوی آن هستند و به شما کمک می‌کند یک استراتژی محتوا برای جذب ترافیک و علاقه مصرف کننده ایجاد کنید.

Frase

Frase یک پلتفرم هوش مصنوعی است که به مارکترها پیشنهاد می‌کند چه سؤالاتی بپرسند، سپس به آنها کمک می‌کند محتوایی پیرامون آن سؤالات ایجاد کنند. این ابزار می‌تواند به طور فعال خلاصه محتوا را در مورد هر موضوعی ایجاد کند، همچنین به سوالات بازدیدکنندگان سایت پاسخ دهد.

شرکت‌های بزرگ و کوچک در حال حاضر از Frase برای تولید سریع‌تر محتوا، بهبود نتایج سئو و ایجاد استراتژی‌های محتوایی هوشمندانه‌تر بر اساس سؤالات واقعی مصرف‌کننده استفاده می‌کنند.

HubSpot

پلتفرم اتوماسیون بازاریابی HubSpot دارای برخی از ویژگی های SEO است که از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای بهینه‌سازی جستجوی آسان‌تر استفاده می‌کند. در میان این ابزارها ابزار استراتژی محتوا HubSpot است که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا بفهمد موتورهای جستجو چه موضوعاتی را با محتوای شما مرتبط می کنند. همچنین پیشنهادات موضوعی مبتنی بر هوش مصنوعی را برای مقالات بعدی وبسایت ارائه می‌دهد.

هوش مصنوعی Alli

هوش مصنوعی Alli از هوش مصنوعی برای “بهینه‌سازی وب سایت در چند دقیقه” استفاده می‌کند. این ابزار، نیازی به کدنویسی ندارد و با تمامی CMSها کار می‌کند. پس از نصب، Alli AI صدها یا هزاران اقدام پیشنهادی SEO را ارائه می‌دهد که همه آنها را با کلیک یک دکمه برای شما اجرا می‌کند.

دیدگاه خود را بنویسید:

فوتر سایت