همه چیز درباره گوگل بارد؛ هوش مصنوعی کاربردی Google

هوش مصنوعی گوگل بارد (Bard Google) در ۶ فوریه در بیانیه‌ای از سوی ساندار پیچای (Sundar Pichai)، مدیرعامل گوگل و آلفابت معرفی شد. اگرچه Bard یک مفهوم کاملاً جدید بود، اما سرویس چت هوش مصنوعی که راه‌اندازی شد توسط مدل زبان گوگل برای برنامه‌های گفتگو (LaMDA) که دو سال قبل از آن رونمایی شد، پشتیبانی می‌شد. Google Bard کمی بعد در 21 مارس 2023 منتشر شد. در این مطلب از وبسایت آویر قرار است با هوش مصنوعی گوگل و کاربردهای آن بیشتر آشنا شویم. با ما همراه باشید.

Google Bard چیست؟

اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که گوگل بارد چیست؟ Google Bard یک ابزار چت‌بات مجهز به هوش مصنوعی است که توسط گوگل برای شبیه‌سازی مکالمات انسانی با استفاده از پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین طراحی شده است. Bard را علاوه بر تکمیل جستجوی گوگل، می توان با وب سایت‌ها، پلتفرم‌های پیام‌رسانی یا برنامه‌های کاربردی ادغام کرد تا پاسخ‌های واقعی و به زبان طبیعی به سوالات کاربر ارائه دهد.

نحوه کار گوگل بارد چگونه است؟

Google Bard با مدل زبان بزرگ جمینی در دسامبر 2023 به روز شد.

Gemini و مدل‌های قبل از آن – Pathways Language Model 2 (PaLM 2) و Google’s Language Model for Dialogue Applications (LaMDA) – مبتنی بر Transformers، معماری شبکه عصبی گوگل هستند که در سال 2017 منتشر شد. از آن جایی که گوگل معماری Transformer را به صورت منبع باز منتشر کرد، چارچوبی برای سایر ابزارهای مولد هوش مصنوعی، از جمله مدل زبان GPT-3 مورد استفاده در ChatGPT شد.

گوگل بارد حول محور جستجو طراحی شده است. هدف آن این است که به جای کلمات کلیدی، پرس‌وجوهای زبان طبیعی بیشتری را برای جستجو فراهم کند. هوش مصنوعی بارد در مورد پرسش‌ها و پاسخ‌های مکالمه‌ای با حالت طبیعی آموزش داده شده است و به جای این که فقط فهرستی از پاسخ‌ها ارائه دهد، زمینه پاسخ‌ها را فراهم می‌کند. همچنین این هوش مصنوعی، برای کمک به سؤالات بعدی طراحی شده است – یعنی موضوغی جدید برای جستجو. بارد دارای یک عملکرد مکالمه اشتراکی و یک عملکرد بررسی مضاعف است که به کاربران کمک می‌کند تا نتایج تولید شده را بررسی کنند.

Bard همچنین می‌تواند به اطلاعات تعدادی از برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل، از جمله یوتیوب، گوگل مپ، هتل‌ها، پروازها، Gmail، Docs و Drive دسترسی داشته باشد و به کاربران امکان می‌دهد Bard را در محتوای شخصی خود اعمال کنند.

نسخه اولیه بارد از نسخه سبک‌تر LaMDA استفاده می‌کرد که به اسب‌بخار محاسباتی کمتری برای مقیاس‌پذیری کاربران همزمان نیاز داشت. ادغام مدل زبان PALM به Bard این امکان را می دهد که در پاسخ به پرسش‌های کاربر بصری‌تر باشد. بارد از Google Lens استفاده می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد تصاویر را علاوه بر درخواست‌های نوشتاری آپلود کنند. ادغام جمینی، استدلال، برنامه ریزی و درک پیشرفته‌تری را امکان‌پذیر می‌کند.

گوگل بارد چه زمانی منتشر شد؟

در 21 مارس 2023، گوگل دسترسی به Bard را باز کرد و از کاربران دعوت کرد تا به لیست انتظار بپیوندند. در 10 می 2023، گوگل لیست انتظار را حذف کرد و Bard را در بیش از 180 کشور و منطقه در دسترس قرار داد.

گوگل بارد ابتدا در 6 فوریه 2023 با تاریخ انتشار مبهم معرفی شد. بسیاری بر این باور بودند که گوگل فشار موفقیت ChatGPT و مطبوعات را احساس کرد و همین باعث شد آن‌ها قبل از آماده شدن بارد، آن را بیرون بدهند. به عنوان مثال، ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل و آلفابت، در یک نمایش زنده پاسخ بسیار اشتباه به یک پرسشی ارائه کرد.

گوگل بارد چه زمانی منتشر شد؟

در دمو، کاربر این سوال را از بارد پرسید: “چه کشفیات جدیدی از تلسکوپ فضایی جیمز وب را می‌ توانم به کودک 9 ساله خود بگویم؟” در پاسخ بارد، اشاره شد که JWST “اولین عکس‌ها را از یک سیاره خارج از منظومه شمسی خودمان گرفت.” ستاره‌شناسان در شبکه‌های اجتماعی به سرعت اشاره کردند که اولین تصویر از یک سیاره فراخورشیدی توسط یک رصدخانه زمینی در سال 2004 گرفته شده است که پاسخ بارد را نادرست می‌کند. روز بعد، گوگل 100 میلیارد دلار از ارزش بازار خود را از دست داد – کاهشی که علت آن به اشتباه فاحش بارد نسبت داده می‌شود.

چه کسانی می توانند از گوگل بارد استفاده کنند؟

کاربران باید بیش از 18 سال سن داشته باشند و یک حساب شخصی گوگل نیز برای خود داشته باشند. Bard اکنون در بیش از 230 کشور و منطقه و بیش از 40 زبان در دسترس است.

محدودیت های گوگل بارد چیست؟

مانند همه ربات‌های چت هوش مصنوعی، بارد باید یاد بگیرد و آموزش ببیند تا از اطلاعات نادرست یا گمراه‌کننده پاسخ صحیح بدهد، همانطور که در اولین نسخه نمایشی آن مشهود بود. آموزش هوش مصنوعی یک فرآیند بی پایان و محاسباتی فشرده است زیرا همیشه اطلاعات جدیدی برای یادگیری وجود دارد.

آیا گوگل بارد رایگان است؟

تا زمان نگارش این مقاله، گوگل هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه هزینه استفاده از آن را دریافت خواهد کرد، ارائه نکرده است. گوگل هیچ سابقه‌ای از دریافت هزینه از مشتریان برای خدمات ندارد، به جز فضای ابری آن. فرض فعلی که بارد در موتور جستجوی اصلی گوگل ادغام می‌شود، نشان می‌دهد که این هوش مصنوعی به صورت رایگان برای استفاده در دسترس خواهد بود.

مقایسه گوگل بارد و چت جی پی تی

مقایسه گوگل بارد و چت جی پی تی

 Bardگوگل وChatGPT  شرکت OpenAI هر دو چت‌بات های هوش مصنوعی هستند، به این معنی که برای تعامل با افراد از طریق استفاده از مدل های زبان طبیعی و یادگیری ماشین طراحی شده اند. هر دو از یک مدل بزرگ زبان (LLM) استفاده می کنند که یک مدل یادگیری ماشین برای تولید و ایجاد متن محاوره‌ای است.

ChatGPT از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کند، به این معنی که می تواند محتوای اصلی تولید کند. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند از آن بخواهند که یک پایان نامه در مورد مزایای هوش مصنوعی بنویسد. Google Bard نیز این کار را می‌کند — اگرچه کاربردی کمی متفاوت‌تر دارد. بارد برای طبیعی‌تر و مفیدتر کردن جستجو طراحی شده است و اطلاعات جدید را در پاسخ‌های خود ترکیب می کند.

گفته می شود، چت جی پی تی همچنین می‌تواند به اصلاح جستجوها کمک کند. در ژانویه 2023، مایکروسافت قراردادی به ارزش 10 میلیارد دلار با OpenAI برای مجوز و گنجاندن ChatGPT در موتور جستجوی Bing خود برای ارائه نتایج جستجوی محاوره‌ای بیشتر، مشابه Google Bard، امضا کرد. این همکاری دری را به روی سایر موتورهای جستجو برای مجوز ChatGPT باز می‌کند، در حالی که Bard فقط از Google پشتیبانی می‌کند.

یکی از تفاوت‌های بزرگ بین گوگل بارد و چت جی پی تی این است که پاسخ های ChatGPT بر اساس داده‌های موجود تا آوریل 2023 است، در حالی که Google Bard بر اساس داده‌های به روز و فعلی است. برای اینکه ChatGPT به عنوان یک فناوری موتور جستجو قابل اجرا باشد، باید بتواند به سوالات با داده‌های به روز پاسخ دهد، نه داده های دو ساله. ChatGPT می‌تواند علی‌رغم قطع داده‌های آموزشی در صورت درخواست، اطلاعات وب را مرور کند.

OpenAI از پتانسیل سرقت ادبی با ChatGPT آگاه است و یک ابزار تشخیص سرقت ادبی را برای معلمان ارائه می دهد تا بتوانند به تقلب دانش‌آموزانی را که از آن برای انجام تکالیف استفاده می‌کنند، پی ببرد. تاکنون، اطلاعی در مورد اینکه آیا Google Bard ابزار تشخیص سرقت ادبی خاص خود را دارد یا خیر، وجود ندارد. بارد گاهی اوقات در پاسخ‌های خود به مطالب دیگری اشاره می کند و به منبع پیوند می‌دهد. تابع بررسی دوباره Bard در گوگل برای اطلاعاتی مشابه محتوای تولید شده آن جستجو می‌کند و یک URL به منبع آن اطلاعات ارائه می‌دهد.

هوش مصنوعی‌های جایگزین گوگل بارد

جایگزین گوگل بارد

ChatGPT به صورت ناگهانی و یک‌شبه بوجود نیامده است. چت بات‌های هوش مصنوعی چندین سال است که وجود دارند، اما مانند چت بات‌های امروز همه‌کاره نبوده‌اند. چندین شرکت استارت‌آپ بدون توجه به ChatGPT روی فناوری‌های چت بات با سبک مشابه کار می‌کنند. تعدادی از رقبایی که بارد پس از انتشار با آن روبرو شد عبارتند از:

مایکروسافت بینگ (Microsoft Bing)

مایکروسافت و شراکتش با OpenAI دقیقاً همان چیزی را ارائه می‌کند که گوگل با Bard ارائه می‌دهد: جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی برای شناسایی پرسش‌های زبان طبیعی و ارائه پاسخ‌ها به زبان طبیعی. وقتی کاربر یک درخواست را جستجو می کند، نتایج جستجوی استاندارد Bing و پاسخ تولید شده توسط GPT-4 و همچنین توانایی تعامل با هوش مصنوعی در مورد پاسخ آن را دریافت می‌کند.

چت سونیک (ChatSonic)

ChatSonic که به عنوان «جایگزین ChatGPT با قدرت ماورایی» به بازار عرضه می‌شود، یک ربات چت هوش مصنوعی است که توسط جستجوی Google با یک تولیدکننده متن مبتنی بر هوش مصنوعی، WriteSonic، پشتیبانی می‌شود و به کاربران این امکان را می‌دهد تا موضوعات را در زمان واقعی برای ایجاد متن یا تصاویر مورد بحث قرار دهند. فقط نسخه آزمایشی آن رایگان است. برای استفاده از همه قابلیت‌های آن باید هزینه ماهانه پرداخت شود.

جاسپر چت (Jasper Chat)

Jasper Chat یک ابزار کپی‌رایتینگ و یک ربات چت هوش مصنوعی است که بر متن تولید شده متمرکز است و به طور خاص برای شرکت‌هایی که به دنبال ایجاد محتوای مرتبط با نام تجاری و گفتگو با مشتریان هستند، تمرکز دارد. این ربات به سازندگان محتوا این امکان را می‌دهد تا کلمات کلیدی SEO و لحن صدا را در درخواست های خود مشخص کنند.

یوچت (YouChat)

YouChat یک ربات چت هوش مصنوعی از موتور جستجوی You.com مستقر در آلمان است. YouChat نه تنها به سوالات کاربران پاسخ می‌دهد، بلکه نقل قول‌هایی را نیز برای پاسخ های خود ارائه می‌دهد تا کاربران بتوانند منبع را بررسی کنند و پاسخ‌های You.com را بررسی کنند.

هوش مصنوعی نیوا (NeevaAI)

NeevaAI مانند YouChat، بخشی از شرکت موتور جستجوی آلمانی Neeva است. پیوندهایی را به منابع ذکر شده ارائه می دهد و با استفاده از نقل قول از منابع اصلی پاسخ به کاربران را تولید می‌کند. همچنین منابع متعددی را برای ارائه یک پاسخ خلاصه می‌کند.

گوگل بارد به چه زبان هایی در دسترس است؟

از ماه جولای، Bard به بیش از 40 زبان در دسترس است، که یک مزیت بزرگ نسبت به بزرگترین رقیب خود، ChatGPT، است.

فهرست کامل زبان، همانطور که توسط Google به اشتراک گذاشته شده است، شامل: عربی، بنگالی، بلغاری، چینی (ساده شده / سنتی)، کرواتی، چکی، دانمارکی، هلندی، انگلیسی، استونیایی، فارسی، فنلاندی، فرانسوی، آلمانی، یونانی، گجراتی، عبری هندی، مجارستانی، اندونزیایی، ایتالیایی، ژاپنی، کانادایی، کره‌ای، لتونیایی، لیتوانیایی، مالایالامی، مراتی، نروژی، لهستانی، پرتغالی، رومانیایی، روسی، صربی، اسلواکی، اسلوونیایی، اسپانیایی، سواحیلی، سوئدی، تامیلی، تلوگو، تایلندی ، ترکی، اوکراینی، اردو و ویتنامی.

سوالات متداول در مورد گوگل بارد

سوالات متداول
آیا گوگل بارد از تصاویر نیز در پاسخ‌های خود استفاده می‌کند؟

بله، در اواخر ماه مه، Bard به روز شد تا تصاویر را در پاسخ‌های خود قرار دهد. تصاویر از گوگل گرفته می‌شوند و زمانی که شما سوالی را مطرح می‌کنید، تصاویر نیز نشان داده می شوند که با قرار دادن عکس می‌توان به آن پاسخ بهتری داد. به عنوان مثال، وقتی از بارد بپرسیم: «برخی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در نیویورک کدامند؟»، فهرستی از مکان‌های مختلف شامل عکس‌هایی برای هر کدام ارائه می‌دهد.

گوگل چه خدمات هوش مصنوعی دیگری دارد؟

گوگل خدمات هوش مصنوعی دیگری را توسعه داده است که هنوز برای عموم منتشر نشده است. این غول فناوری معمولاً وقتی صحبت از محصولات هوش مصنوعی به میان می‌آید، آنها را تا زمانی که از عملکرد یک محصول اطمینان نداشته باشد، منتشر نمی‌کند.
به عنوان مثال، گوگل یک تولید کننده تصویر هوش مصنوعی به نام Imagen توسعه داده است که می‌تواند جایگزین عالی برای DALL-E OpenAI در هنگام انتشار باشد. گوگل همچنین دارای یک ابزار تولید موسیقی با هوش مصنوعی به نام MusicLM است که ا در حال حاضر برنامه ای برای انتشار آن ندارد.
همچنین: چگونه Google Socratic می تواند به شما در انجام تکالیف کمک کند
در مقاله‌ای که اخیراً در مورد MusicLM بحث می‌کند، گوگل خطری را که این نوع مدل‌ها می‌توانند منجر به سوء استفاده از محتوای خلاقانه و سوگیری‌های ذاتی موجود در آموزش شوند که می‌تواند بر فرهنگ‌هایی که در آموزش کمتر ارائه شده‌اند، و همچنین ترس از تصاحب فرهنگی را تحت تأثیر قرار دهد، تشخیص داد.

جمینی چیست؟

در Google I/O 2023، شرکت گوگل برنامه Gemini را معرفی کرد، یک مدل زبان بزرگ که توسط Google DeepMind ایجاد شده است. در زمان Google I/O، این شرکت گزارش داد که LLM هنوز در مراحل اولیه خود است. با این حال، گفته می‌شود که گوگل به عرضه Gemini نزدیک می‌شود، که احتمالاً از نظر عملکرد و قابلیت های خود از PaLM 2 فراتر خواهد رفت و آن را بیشتر شبیه به GPT-4، آخرین و پیشرفته ترین مدل Open AI می‌کند.

Google Labs چیست؟

Google Labs پلتفرمی است که می‌توانید ایده‌های اولیه این شرکت را برای ویژگی‌ها و محصولات آزمایش کنید. این پلتفرم در حال حاضر شامل مولد موسیقی هوش مصنوعی Google MusicLM، یک ویژگی پیام‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به نام Magic Compose، جستجوی Google مبتنی بر هوش مصنوعی و موارد دیگر است. هر کسی می تواند به این پلتفرم بپیوندد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به لیست انتظار بپیوندید یا روی “شروع به کار” در وب سایت Google Labs کلیک کنید.

دیدگاه خود را بنویسید:

فوتر سایت