آینده دنیا با هوش مصنوعی: فردای انسان چگونه ممکن است باشد؟

هوش مصنوعی یا AI یک حوزه جدید در زندگی انسان است. هوش مصنوعی امروز هنوز مراحل ابتدایی خود را سپری می‌کند و به دلیل محدودیت‌ها به‌عنوان “هوش مصنوعی ضعیف” شناخته می‌شود. با این حال، انتظار می‌رود که در آینده‌ای نه چندان دور، هوش مصنوعی قوی، زندگی انسان را تغییر دهد. نوآوری‌های فعلی در زمینه هوش مصنوعی با چنان سرعتی در حال حرکت هستند که لحظه‌ای توقف، ما را از پیشرفت بازمی‌دارد. در واقع، هوش مصنوعی در حال شکل دادن به آینده بشریت تقریباً در تمامی صنایع است. اما آینده دنیا با هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟ چه تغییراتی قرار است در زندگی انسان‌ها رخ دهد؟ در این مطلب جالب همراه ما باشید.

رشد و تحول هوش مصنوعی در سال‌های اخیر

قبل از پرداختن به آینده دنیا با هوش مصنوعی، بیایید نگاهی مختصر به این موضوع داشته باشیم که هوش مصنوعی چیست و در حال حاضر در کجا قرار دارد. هوش مصنوعی توانایی ماشین‌ها یا روبات‌های کنترل‌شده توسط کامپیوتر برای اجرای وظایف مرتبط با هوش است. در نتیجه، هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که هدف آن خلق ماشین‌های هوشمندی است که رویای بازسازی رفتار انسان را دارند.

هوش مصنوعی بر اساس توانایی‌هایش به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • هوش مصنوعی محدود: قابلیت تداعی هوشمندانه وظایف خاص را دارد. هوش مصنوعی اکنون در مرحله محدود است.
  • هوش مصنوعی عمومی: هوش عمومی مصنوعی، یا AGI، یک اصطلاح است و به ماشین‌هایی اطلاق می شود که می‌توانند هوش انسانی را تقلید کنند.
  • سوپر هوش مصنوعی: این AI فوق العاده به هوش مصنوعی خودآگاهی اشاره دارد که دارای ویژگی‌های شناختی برتر از انسان است. این سطحی از طراحی ماشین‌های هوشمند است که در آن ماشین‌ها با توانایی‌های شناختی می‌توانند هر کاری را انجام می‌دهند که انسان انجام می‌دهد.

در حال حاضر، هوش مصنوعی به عنوان هوش مصنوعی محدود یا هوش مصنوعی ضعیف طبقه‌بندی می‌شود که فقط می‌تواند کارهای خاصی را انجام دهد. اتومبیل‌های خودران، تشخیص صدا و سایر فناوری‌ها چند نمونه از آن هستند.

آینده هوش مصنوعی در 10 سال پیش چگونه بود؟

هوش مصنوعی چندین دهه است که ترس و هیجان را در انسان برانگیخته است. این تصور که مصنوعات هوشمند و ماشین باید اشیایی شبیه انسان باشند و جای او را بگیرند، چشم اکثر ما را نسبت به حقیقت وجود هوش مصنوعی بسته است. در حالی که موفقیت در انجام فعالیت‌های انسانی از بزرگ‌ترین دستاوردهای هوش مصنوعی است.

روش‌های رباتیک یادگیری ماشین را در دهه 1990 متحول کردند و راه را برای برخی از پرکاربردترین فناوری‌های هوش مصنوعی امروزی، مانند جستجو در مجموعه‌های داده عظیم، هموار کردند. این توانایی جستجو شامل توانایی انجام تجزیه و تحلیل معنایی متن خام بود که به کاربران وب اجازه می داد تا محتوای مورد نظر خود را در میان میلیاردها صفحه وب به سادگی با تایپ چند عبارت بیابند.

بنیانگذار علوم کامپیوتر، آلن تورینگ، در سال 1947 اظهار داشت که قبل از پایان قرن، استفاده از کلمات و عقاید آگاهانه عمومی به قدری تغییر خواهد کرد که می‌توان بدون انتظار بحث، در مورد تفکر ماشین صحبت کرد. اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که او درست گفته است.

حتی اگر ایده ماشین‌های متفکر قرن‌ها قدمت داشته باشد و در اسطوره‌ها و افسانه‌ها از آن صحبت شده باشد، عبارت “هوش مصنوعی” اولین بار در دهه 1950 مورد استفاده قرار گرفت. از آن زمان تاکنون، فناوری هوش مصنوعی به جهات مختلفی مانند کاربردهای آن پیشرفت و تغییر کرده است.

از دهه 1950 تا 1970 مطالعه شبکه‌های عصبی بر تاریخچه هوش مصنوعی غالب شد. کاربردهای یادگیری ماشین سه دهه بعد از دهه 1980، یعنی از سال 2010 شروع به ظهور کردند. یادگیری ماشین به دلیل مطالعه مداوم، افزایش علاقه و کاربرد گسترده، ایده ظریف‌تر یادگیری عمیق را به وجود آورده است.

آینده دنیا با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی تقریباً در هر زمینه‌ای پیشرفت‌هایی داشته است. آینده دنیا با هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟ در ادامه با پیشرفت‌های صنایع مختلف در آینده با هوش مصنوعی آشنا خواهیم شد.

1.       آینده صنایع مراقبت‌های بهداشتی با هوش مصنوعی

هند 17.7 درصد از گردش مالی جهان را به خود اختصاص داده است که آن را به دومین کشور بزرگ پس از چین از نظر گردش مالی تبدیل می کند. همه شهروندان کشور به امکانات بهداشتی و درمانی دسترسی ندارند. دلیل آن کمبود پزشکان حاذق، زیرساخت‌های ضعیف و سایر عوامل است. برخی از افراد نمی‌توانند به پزشکان یا بیمارستان‌ها دسترسی داشته باشند.

بیماران در آینده از هوش مصنوعی در پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی سود زیادی خواهند برد. تمرکز اصلی صنعت مراقبت‌های بهداشتی، جمع‌آوری داده‌های دقیق و مرتبط در مورد بیماران و کسانی است که وارد درمان می‌شوند. در حال حاضر، با استفاده از هوش مصنوعی، بیماران می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز به پزشک دسترسی داشته باشند و یا اطلاعات دقیق را در مورد نحوه مصرف دارو به دست آورند. هوش مصنوعی برای انبوه داده‌های صنعت مراقبت‌های بهداشتی مناسب است.

هوش مصنوعی به راحتی قابل گسترش است و سازگاری بالایی با بسیاری از فرآیندهای تجاری دارد. انتظار می‌رود که هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک تحولی عظیم در حوزه صنایع پزشکی ایجاد کند.

صنعت پزشکی و هوش مصنوغی

2.      آینده آموزش و پرورش با هوش مصنوعی

سطح تحصیلات جوانان، تعیین‌کننده پیشرفت یک کشور است. در حال حاضر، منابع زیادی در زمینه هوش مصنوعی وجود دارد که قابلیت آموزش دادن دارند. هوش مصنوعی در آینده آموزش سنتی را تغییر خواهد داد. سیستم آموزشی این پتانسیل را دارد که بسیار موثر و متناسب با شخصیت و توانایی‌های فرد باشد. این فرصت‌ها را برای درخشش دانش‌آموزان باهوش‌تر و همچنین فرصت بهتری برای دانش‌آموزان ضعیف‌تر فراهم می‌کند.

آموزش و پرورش و هوش مصنوعی

3.      آینده امور مالی با هوش مصنوعی

وضعیت اقتصادی و مالی هر کشور مستقیماً با کمیت رشد آن کشور مرتبط است. از آنجایی که هوش مصنوعی عملاً در هر صنعت پتانسیل بسیار زیادی دارد، برای بهبود سلامت اقتصاد و سلامت اقتصادی یک کشور نیز پتانسیل زیادی دارد. الگوریتم هوش مصنوعی در حال حاضر در مدیریت صندوق‌های سهام به کار می‌رود. در دنیای مالی، فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی قرار است جایگزین فناوری‌های سنتی تجارت و سرمایه‌گذاری شوند. انتظار می‌رود که با روی کار آمدن هوش مصنوعی، آینده صنعت اقتصادی قوی‌تر و کم‌خطاتر شود.

آینده صنعت مالی با هوش مصنوعی

4.      آینده ارتش و امنیت سایبری با هوش مصنوعی

فناوری‌های نظامی با کمک هوش مصنوعی، سیستم‌های تسلیحاتی خودکاری را ایجاد کرده‌اند که نیازی به تجهیزات ندارند و به همین دلیل امن‌ترین راه برای بهبود امنیت کشور است. در آینده نزدیک، ممکن است شاهد ارتش رباتیک باشیم که به اندازه یک سربازیا فرمانده باهوش است و قادر به انجام وظایف مختلف است.

آینده با هوش مصنوعی

5.      آینده حمل و نقل با هوش مصنوعی

اگر فکر می کنید وسایل نقلیه خودران یک تکنولوژی است که هنوز نیامده و در آینده وارد زندگی انسان می‌شود، اشتباه می‌کنید. خودروهای هوشمند در حال حاضر وارد بازار شده‌اند. در سال 2015 فقط 8 درصد از خودروها و سایر وسایل نقلیه دارای فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی بودند، اما پیش بینی می‌شود تا سال 2025 این میزان به 109 درصد برسد. در حال حاضر، خودروهای متصل به اینترنت در تجارت خودرو رایج هستند. این خودروها دارای سیستم‌های پیش‌بینی هستند که به طور قابل اعتمادی رانندگان را از خرابی قطعات یدکی احتمالی، دستورالعمل‌های مسیر و رانندگی، رویه‌های پیشگیری از بلایا و اضطراری و موارد دیگر مطلع می‌کنند. تا سال 2020، خودروهای متصل با اتصالات و شبکه‌های بی‌سیم داخلی، استاندارد صنعت خواهند بود. معرفی نمونه‌های اولیه خودروهای خودران نیز به تدریج در حال تبدیل شدن به واقعیت است.

آینده حمل و نقل با هوش مصنوعی

6.      آینده صنعت تبلیغات با هوش مصنوعی

سیستم‌های مجهز به هوش مصنوعی به‌طور مؤثری کمپین‌های تبلیغاتی را با دسترسی به داده‌های تاریخی تکرار می‌کنند و نتایج دقیقی را به جای سرمایه‌گذاری هزاران دلاری روی یک کمپین ارائه می‌کنند تا شما به عنوان کسب و کار بررسی کنید که آیا این کمپین به نفع گروه خاصی از مخاطبان هدف است یا خیر. هوش مصنوعی به شرکت‌ها و برندها این امکان را می‌دهد که سرمایه‌گذاری وجوه خود را هوشمندانه انجام دهند و به این ترتیب بازاریابی متحول خواهد شد. ابزارها و رویکردهای تحلیل احساسات هوشمند ممکن است دسترسی به مشتریان بالقوه را ساده‌تر کند، لیدهای مناسبی ایجاد کند و آن لیدها را به فروش تبدیل کند، سهم بازار محصول جدید را قبل از عرضه تعیین کند و تحقیقات رقابت در بازار را به طور دقیق انجام دهد.

هوش مصنوعی در آینده

هوش مصنوعی چگونه جهان را در آینده تغییر خواهد داد؟

هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک محیط کار و زندگی ما را بهبود می‌بخشد و با توانمندسازی افراد برای انجام کارهای بیشتر و تسهیل کارها، به نفع آنها خواهد بود. از آنجایی که هوش مصنوعی در آینده جایگزین وظایف و کارهای خسته‌کننده یا خطرناک انسان می‌شود، نیروی انسانی فرصت بیشتری خواهد داشت تا روی کارهایی تمرکز کند که برای آنها توانایی منحصربه‌فرد دارد، مانند کارهایی که نیاز به خلاقیت و همدلی دارند. همه افراد زمانی که در مشاغل با ارزش‌تری استخدام می شوند، شادتر و راضی‌تر هستند. هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که بسیاری از صنایع مانند بخش پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی، اقتصاد و آموزش و پرورش را به شدت تغییر دهد.

ما در شرکت هوش مصنوعی آویر در کنار شما هستیم تا آینده‌ای آسان و هوشمند را تجربه کنید.

دیدگاه خود را بنویسید:

فوتر سایت